تولید محتوای الکترونیکی آموزشی

محتوای الکترونیکی آموزشی چیست؟

محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از تصاویر، متون، انیمیشن ها، فیلم ها و صدا ها اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند موضوع مختلف می باشد . البته می توان مجموعه ای تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی را جداگانه و هرکدام به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد .

طبق نظریه ی هوش های چندگانه گاردنر  می دانیم که همه ی مخاطبان ما از یک شیوه برای یادگیری استفاده نمی کنند.

بعضی از افراد از شیوه شنیداری و بعضی از افراد از قوه دیداری و ... استفاده می نمایند. بنابراین در بحث تولید محتوای الکترونیکی آموزشی روشی مناسبتر می باشد که گروه بیشتری از افراد را پوشش دهد. از طرف دیگر محدودیت های سرعت اینترنت کاربران و دستگاه های مورد استفاده آنها (کامپیوتر، تبلت، موبایل و ... ) نیز به عنوان یکی از معیارهای انتخاب روش تولید محتوای الکترونیکی مورد توجه می باشد.

 در ادامه سعی بر این شده است تا ویژگی های هر کدام از روش های تولید محتوای الکترونیکی را در یک جدول مقایسه نماییم.


ردیف

 

روش تولید محتوای الکترونیکی

 

مزیت ها

 

معایب

 

نرم افزار های مورد استفاده

 

نمونه فایل تولیدی

 1

 انیمیشن آموزشی

  • استفاده از روش دیداری و شنیداری
  • زیبا و چشم نواز
  • مرتب و طبقه بندی شده
  • عدم امکان کپی برداری به سادگی
  • پر هزینه
  • زمانبر
  • نیاز به دانش فنی بالایی دارد.
  • Flash
  • Adobe Captivate
  • Ispring

 نمونه اول

 نمونه دوم

 2

 فیلم آموزشی

  • استفاده از دیداری و شنیداری
  • ایجاد حس انسانی به دلیل دیدن چهره استاد
  • مناسب برای آموزش نرم افزار ها
  • سادگی تولید
  • عدم داشتن زیبایی کافی به نسبت انیمیشن
  • حجم فایل و پهنای باند بالا
  • عدم امکان نمایش ریزه کاری ها و پاور پوینت
  • به سادگی کپی می شود.

 

  • انواع نرم افزار های میکس و تدوین فیلم
  • Camtesia Studio

 نمونه

 3

 صدا

  • استفاده از روش شنیداری
  • کم حجم
  • ساده
  • عدم نیاز به دانش فنی
  • ضعیف در موضوعات فنی
  • محدود در امکانات آموزشی
  • به سادگی کپی می شود.
  • انواع نرم افزار های ضبط  و ادیت صوت

 

 4

 متن و تصویر

  • کم حجم
  • امکان چاپ دارد.
  • عدم نیاز به دانش فنی
  • قابلیت کپی برداری
  • خسته کننده
  • عدم داشتن زیبایی به نسبت انیمیشن و فیلم
  • نبود حس انسانی
  • نرم افزار Word و PDF Editor

 

 

 

مسلما بکار گیری نرم افزار ها و فناوری های رایانه ای با توجه تنوع و گستردگی که دارند می توانند در ارائه ی بهتر و قوی تر محتوا های آموزشی بسیار موثر باشند .

  گام های اصلی در تولید محتوای الکترونیکی آموزشی:

گام 1: تدوین سناریوی آموزش مجازی

در اینجا منظورمان از سناریو آموزش مجازی نقشه و طرح آموزش، تقسیم بندی جلسات، هدف کلی دوره و اهداف هر جلسه آموزشی، شیوه ارزشیابی، نمره قبولی در دوره و ... است.

گام 2: انتخاب مدیا و فاکتورهای گرافیکی و نوع گویش مطالب

بر اساس نوع مخاطب (تحصیلات، سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، شغل و ...) همچنین نوع ابزاری که کاربران استفاده می کنند، نوع اتصال کاربران به اینترنت و ... نوع مدیا را انتخاب می نماییم.

مثال: هنگامی که یک دوره آموزشی برای کارکنان یک سازمان دولتی طراحی می شود می توان موارد زیر را مد نظر گرفت:

  1. طراحی باید نسبتا رسمی باشد. بنابراین استفاده از رنگ ها و المان های گرافیکی رسمی مناسب است.
  2. جلسات آموزشی (هر فصل دوره) حدود 45 دقیقه مناسب است.
  3. انیمیشن آموزشی با جلوه های بصری می تواند باعث حس بهتری شود. (اکثر کارکنان اداری می توانند از محل کار با استفاده از کامپیوتر و با سرعت نسبتا مناسبی به اینترنت متصل شوند)
  4. ارزشیابی می تواند به صورت آزمون تستی طراحی شود مثلا 15 تست چهار جوابی.

 

newsletter